Svenskerne kører videre med håndholdte mobiler

10 okt

Sverige er et af de få steder i verden hvor håndholdt mobilsnak under kørslen fortsat er tilladt. Håndfri løsninger og Bluetooth øger nemlig ikke nødvendigvis trafiksikkerheden.

I Norge, Holland og Italien lyder bøden på over 1000 kroner. I Danmark koster det 500 kroner og et klip i kørekortet. I New Delhi er al brug af mobiltelefoni forbudt under kørslen – også håndfrit udstyr. Men så snart du er kommet over Øresundsbroen og befinder dig på svensk jord, kan du både køre bil og tale i håndholdt mobil uden at overtræde færdselsloven. Sverige er nemlig det eneste land i Europa der endnu ikke har indført et forbud mod dette.


Grundlaget for den svenske beslutning er en rapport fra 2003, udarbejdet af Trafikverket, hvor der blev lavet forsøg på både landeveje, i byzoner og i køresimulator. Konklusionen var at håndfri mobiltelefoni under kørslen ikke øger trafiksikkerheden – og i visse situationer ligefrem forringer den.

Resultaterne af undersøgelsen peger entydigt på samtalens kompleksitet som den helt afgørende faktor. Det er den mentale belastning – indholdet i samtalen – der bestemmer hvor distraheret føreren bliver, langt mere end det er det benyttede udstyr. Under komplicerede samtaler steg reaktionstiden og distraktions-niveauet markant mere end under simple, korte samtaler. Forsøgene viste også, at bilister der taler i håndholdte mobiltelefoner typisk sætter farten en smule ned, og generelt er opmærksomme på nedsat koncentrationsevne, mens de der benytter håndfrit udstyr ikke ændrer kørselsmønster.

»I vores redegørelse fra 2003 konkluderede vi, at anvendelse af håndfrit udstyr ikke har mærkbar betydning for trafiksikkerheden«, fortæller Ruggero Ceci fra Trafikverket til Kosmopolitten. »Resultatet af vores undersøgelse stemmer iøvrigt helt overens med lignende internationale videnskabelige udredninger om emnet«.

Rapporten påpeger derfor også, at de forbud mod håndholdt mobiltelefoni under kørslen, som er blevet indført i mange lande, ikke er baseret på videnskabelige argumenter.

Udviklingen indenfor mobiltelefoni siden 2003, hvor rapporten blev offentliggjort, har dog medført nye problematikker: »Smartphones bliver mere og mere udbredte, og det betyder en øget brug af blandt andet SMS og e-mail under kørslen«, forklarer Ruggero Ceci. »Det er et stort problem, da bilister derved fjerner blikket helt fra vejen for at koncentrere sig om andre gøremål, som for eksempel skrivning og informationssøgning«.

Trafikverket vil nu endnu engang vurdere behovet for lovgivning på området, og indtil da er budskabet til bilisterne hinsidan, at al brug af mobiltelefoni under kørslen er forbundet med øget fare og nedsat reaktionsevne – håndfrit eller ej.


Kilder: Trafikverket, Politi.dk, Wikipedia, Cellular-News.com


Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: